Regeringen har lanceret en ny, ambitiøs turismestrategi. Branchen byder strategien velkommen, men der lyder også kritiske røster fra blandt andre Horesta, Wonderful Copenhagen og VisitAarhus. Standby har talt med erhvervs- og vækstminister Troels Lund Poulsen om strategien og bedt ham forholde sig til kritikken.
Interview med erhvervs- og vækstminister Troels Lund Poulsen bragt i magasinet Standby.
Danmark skal have en tredjedel flere turister i løbet af ti år, omsætningen i turistbranchen skal vokse med 45 mia. kr., og turisterne skal være mere tilfredse med ferieoplevelsen i Danmark. Det er ambitionen i regeringens nye turismestrategi.
Strategien fastslår, at turisme er et af Danmarks vigtigste erhverv, som skaber cirka 115.000 fuldtidsjob landet over. Det er også et erhverv, der har oplevet vækst de seneste år og har potentiale til fortsat at vokse fremover. Men der er også en række udfordringer for dansk turisme, heriblandt tab af markedsandele og mindre tilfredshed blandt turisterne.
“Selvom det de seneste år er gået godt for dansk turisme, så går det også godt hos flere af vores konkurrenter, og Danmark har tabt markedsandele i de senere år,” siger erhvervs- og vækstminister Troels Lund Poulsen (V).
Hvad ser du som den væsentligste udfordring for dansk turisme?
”Det er at udnytte væksten i den globale turisme, så vi får den bid af kagen, vi fortjener. Ikke mindst inden for kystturismen får vi ikke de markedsandele, som vi burde få. Der er brug for at styrke destinationernes udvikling og gøre mere opmærksom på attraktionerne,” siger Troels Lund Poulsen til Standby.
Strategien lægger op til et øget samarbejde mellem private og offentlige aktører. Hvordan skal det ske konkret?
”Det kan ske gennem større offentlig-private partnerskaber. Vi har for eksempel set, hvordan Realdania er gået sammen med en række kommuner om projekter, der skal løfte kvaliteten i udvalgte kystbyer og dermed styrke turismen,” siger ministeren.
Han peger også på, at de nye nationalparker kan være med til at tiltrække flere turister, hvis man skaber udvikling på området.
”Der er blandt andet et stort potentiale i Vadehavet, som har international opmærksomhed, og der kan private fonde måske være interesseret i at indgå nogle partnerskabsmodeller omkring de natur- og kulturmæssige muligheder.”
Bedre rammevilkår
Turisterhvervet har selv været med til at udarbejde strategien gennem Det Nationale Turismeforum, og branchen bød generelt strategien velkommen, da den blev præsenteret i slutningen af september. Der lyder dog også kritiske røster fra blandt andre brancheorganisationen Horesta, som har efterlyst finansiering af strategien og bedre rammevilkår.
Er regeringen villig til at imødekomme turisterhvervet med bedre rammevilkår?
”Jeg synes, det er ærgerligt, at Horesta hænger med mulen og tilsyneladende ikke har forstået strategien. Man vælger ikke at se de mange initiativer, vi har lavet for at forbedre rammevilkårene, heriblandt afskaffelse af PSO-afgiften, lempelse af elafgift for forlystelser og medfinansiering af innovationsprojekter. Vi også lavet en politisk aftale om bedre planlov, som ligeledes vil hjælpe turismen,” siger Troels Lund Poulsen og fremhæver regeringens fokus på branchen.
”Der har aldrig været så stor opmærksomhed om branchen, som der er nu. Jeg tror sjældent, der har været en minister, som har prioriteret erhvervet så meget, som jeg gør. Det behøver branchen ikke kvittere for, men jeg synes man skal notere sig, at turismeerhvervet nu i langt højere grad end tidligere betragtes og anerkendes som et selvstændigt erhverv, der har stor betydning for Danmark,” siger han.
Den nye turismestrategi har også mødt kritik fra Wonderful Copenhagen og VisitAarhus, som savner fokus på storbyerne i strategien. De to organisationer fremhæver, at det netop er storbyerne, der driver turismevæksten i Danmark i disse år.
Hvad siger du til storbyernes kritik af strategien?
”Jeg synes, det er en rituel stammedans. Regeringen har taget flere initiativer til storbyturisme, blandt andet i forhold til kinesiske turister. Men vi har i strategien taget udgangspunkt i, at København og Aarhus gennem de senere år har været begunstiget af en markant vækst i storbyturismen. Vi har dog ikke glemt storbyerne og arbejder for eksempel med en ny luftfartsstrategi, som skal skaffe flere flyruter til Københavns Lufthavn og dermed også flere turister til København,” siger Troels Lund Poulsen.
Danmark er dyrt
I turismestrategien står det sort på hvidt, at ”Danmark er et dyrt land at holde ferie i”, og at turisterne på en række parametre er mindre tilfredse i Danmark end i vores nabolande, blandt andet hvad angår sammenhængen mellem pris og kvalitet. ”Der er således behov for at styrke turismeerhvervets muligheder for at levere tilstrækkelig kvalitet for pengene til turisterne,” lyder det.
Hvordan hjælper strategien til at øge dansk turismes konkurrenceevne?
”Vi bliver aldrig konkurrencedygtige på prisen sammenlignet med lande som Grækenland eller Spanien. Men vi skal forbedre rammevilkårene for turisterhvervet, så det bliver nemmere for dem at sænke priserne. Samtidig skal vi også udvikle nye muligheder inden for eksempelvis outdoor- og cykelturisme, hvor man godt kan give nogle oplevelser, som ikke belaster turisternes økonomi.”
Airbnb er velkommen
En af de måder, som turisterne sparer penge på, når de holder ferie i Danmark, er ved at leje værelser og lejligheder privat gennem Airbnb og lignende tjenester. Men Airbnb møder hård kritik fra hotelbranchen, som mener, at tjenesten skaber ulige vilkår, og i byer som fx Berlin og Amsterdam forsøger myndighederne at skride ind over for Airbnb med forbud og begrænsninger.
Hvad er regeringens holdning til Airbnb?
”Man skal være glad for tjenester som Airbnb, for de tager ikke noget fra andre, men er med til at gøre den samlede kage større. En af grundene til, at turismen sætter rekord i Danmark i disse år er, at vi har fået et mere varieret udbud. Jeg tror ikke, at Airbnb er med til at tage markedsandele fra hotellerne, for Airbnb tilbyder noget andet og tiltrækker nogle turister, som ellers ikke ville komme til Danmark,” siger Troels Lund Poulsen.
”Men vi er samtidig opmærksomme på, at der skal være en fair konkurrence. Der skal være en grænse for, hvor meget man må leje ud, uden at blive beskattet af det, og vi skal ikke skabe et nyt gråt marked for udlejning til turister.”
Fem indsatsområder
Den nye turismestrategi indeholder en række initiativer, som skal sikre udvikling og vækst i turismen i hele Danmark. Initiativerne skal gennemføres inden for fem strategiske indsatsområder:
- Mere effektiv markedsføring målrettet relevante målgrupper
- Bedre tilgængelighed, internet og skilte
- Bedre turistoplevelser i Danmark
- Moderne planlov og øget turismekapacitet
- Konkurrenceevne og gode rammevilkår