Deprecated: Required parameter $error follows optional parameter $commentdata in /customers/3/0/4/aagaardkommunikation.dk/httpd.www/wp-content/plugins/wp-spamshield/wp-spamshield.php on line 4658 Deprecated: Required parameter $notBefore follows optional parameter $keyType in /customers/3/0/4/aagaardkommunikation.dk/httpd.www/wp-content/plugins/ssl-zen/ssl_zen/lib/LEOrder.php on line 77 Deprecated: Required parameter $notAfter follows optional parameter $keyType in /customers/3/0/4/aagaardkommunikation.dk/httpd.www/wp-content/plugins/ssl-zen/ssl_zen/lib/LEOrder.php on line 77 Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /customers/3/0/4/aagaardkommunikation.dk/httpd.www/wp-content/plugins/wp-spamshield/wp-spamshield.php:4658) in /customers/3/0/4/aagaardkommunikation.dk/httpd.www/wp-includes/rest-api/class-wp-rest-server.php on line 1831 Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /customers/3/0/4/aagaardkommunikation.dk/httpd.www/wp-content/plugins/wp-spamshield/wp-spamshield.php:4658) in /customers/3/0/4/aagaardkommunikation.dk/httpd.www/wp-includes/rest-api/class-wp-rest-server.php on line 1831 Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /customers/3/0/4/aagaardkommunikation.dk/httpd.www/wp-content/plugins/wp-spamshield/wp-spamshield.php:4658) in /customers/3/0/4/aagaardkommunikation.dk/httpd.www/wp-includes/rest-api/class-wp-rest-server.php on line 1831 Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /customers/3/0/4/aagaardkommunikation.dk/httpd.www/wp-content/plugins/wp-spamshield/wp-spamshield.php:4658) in /customers/3/0/4/aagaardkommunikation.dk/httpd.www/wp-includes/rest-api/class-wp-rest-server.php on line 1831 Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /customers/3/0/4/aagaardkommunikation.dk/httpd.www/wp-content/plugins/wp-spamshield/wp-spamshield.php:4658) in /customers/3/0/4/aagaardkommunikation.dk/httpd.www/wp-includes/rest-api/class-wp-rest-server.php on line 1831 Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /customers/3/0/4/aagaardkommunikation.dk/httpd.www/wp-content/plugins/wp-spamshield/wp-spamshield.php:4658) in /customers/3/0/4/aagaardkommunikation.dk/httpd.www/wp-includes/rest-api/class-wp-rest-server.php on line 1831 Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /customers/3/0/4/aagaardkommunikation.dk/httpd.www/wp-content/plugins/wp-spamshield/wp-spamshield.php:4658) in /customers/3/0/4/aagaardkommunikation.dk/httpd.www/wp-includes/rest-api/class-wp-rest-server.php on line 1831 Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /customers/3/0/4/aagaardkommunikation.dk/httpd.www/wp-content/plugins/wp-spamshield/wp-spamshield.php:4658) in /customers/3/0/4/aagaardkommunikation.dk/httpd.www/wp-includes/rest-api/class-wp-rest-server.php on line 1831 {"id":690,"date":"2016-12-29T17:03:59","date_gmt":"2016-12-29T16:03:59","guid":{"rendered":"http:\/\/www.aagaardkommunikation.dk\/?p=690"},"modified":"2016-12-29T17:03:59","modified_gmt":"2016-12-29T16:03:59","slug":"der-har-aldrig-vaeret-stoerre-fokus-paa-turistbranchen","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/www.aagaardkommunikation.dk\/der-har-aldrig-vaeret-stoerre-fokus-paa-turistbranchen\/","title":{"rendered":"Der har aldrig v\u00e6ret st\u00f8rre fokus p\u00e5 turistbranchen"},"content":{"rendered":"

Regeringen har lanceret en ny, ambiti\u00f8s turismestrategi. Branchen byder strategien velkommen, men der lyder ogs\u00e5 kritiske r\u00f8ster fra blandt andre Horesta, Wonderful Copenhagen og VisitAarhus. Standby har talt med erhvervs- og v\u00e6kstminister Troels Lund Poulsen om strategien og bedt ham forholde sig til kritikken.<\/strong><\/p>\n

Interview med erhvervs- og v\u00e6kstminister Troels Lund Poulsen bragt i magasinet Standby.<\/strong><\/p>\n

Danmark skal have en tredjedel flere turister i l\u00f8bet af ti \u00e5r, oms\u00e6tningen i turistbranchen skal vokse med 45 mia. kr., og turisterne skal v\u00e6re mere tilfredse med ferieoplevelsen i Danmark. Det er ambitionen i regeringens nye turismestrategi.<\/p>\n

Strategien fastsl\u00e5r, at turisme er et af Danmarks vigtigste erhverv, som skaber cirka 115.000 fuldtidsjob landet over. Det er ogs\u00e5 et erhverv, der har oplevet v\u00e6kst de seneste \u00e5r og har potentiale til fortsat at vokse fremover. Men der er ogs\u00e5 en r\u00e6kke udfordringer for dansk turisme, heriblandt tab af markedsandele og mindre tilfredshed blandt turisterne.<\/p>\n

“Selvom det de seneste \u00e5r er g\u00e5et godt for dansk turisme, s\u00e5 g\u00e5r det ogs\u00e5 godt hos flere af vores konkurrenter, og Danmark har tabt markedsandele i de senere \u00e5r,” siger erhvervs- og v\u00e6kstminister Troels Lund Poulsen (V).<\/p>\n

Hvad ser du som den v\u00e6sentligste udfordring for dansk turisme?<\/em><\/p>\n

\u201dDet er at udnytte v\u00e6ksten i den globale turisme, s\u00e5 vi f\u00e5r den bid af kagen, vi fortjener. Ikke mindst inden for kystturismen f\u00e5r vi ikke de markedsandele, som vi burde f\u00e5. Der er brug for at styrke destinationernes udvikling og g\u00f8re mere opm\u00e6rksom p\u00e5 attraktionerne,\u201d siger Troels Lund Poulsen til Standby.<\/p>\n

Strategien l\u00e6gger op til et \u00f8get samarbejde mellem private og offentlige akt\u00f8rer. Hvordan skal det ske konkret?<\/em><\/p>\n

\u201dDet kan ske gennem st\u00f8rre offentlig-private partnerskaber. Vi har for eksempel set, hvordan Realdania er g\u00e5et sammen med en r\u00e6kke kommuner om projekter, der skal l\u00f8fte kvaliteten i udvalgte kystbyer og dermed styrke turismen,\u201d siger ministeren.<\/p>\n

Han peger ogs\u00e5 p\u00e5, at de nye nationalparker kan v\u00e6re med til at tiltr\u00e6kke flere turister, hvis man skaber udvikling p\u00e5 omr\u00e5det.<\/p>\n

\u201dDer er blandt andet et stort potentiale i Vadehavet, som har international opm\u00e6rksomhed, og der kan private fonde m\u00e5ske v\u00e6re interesseret i at indg\u00e5 nogle partnerskabsmodeller omkring de natur- og kulturm\u00e6ssige muligheder.\u201d<\/p>\n

Bedre rammevilk\u00e5r<\/strong><\/p>\n

Turisterhvervet har selv v\u00e6ret med til at udarbejde strategien gennem Det Nationale Turismeforum, og branchen b\u00f8d generelt strategien velkommen, da den blev pr\u00e6senteret i slutningen af september. Der lyder dog ogs\u00e5 kritiske r\u00f8ster fra blandt andre brancheorganisationen Horesta, som har efterlyst finansiering af strategien og bedre rammevilk\u00e5r.<\/p>\n

Er regeringen villig til at im\u00f8dekomme turisterhvervet med bedre rammevilk\u00e5r?<\/em><\/p>\n

\u201dJeg synes, det er \u00e6rgerligt, at Horesta h\u00e6nger med mulen og tilsyneladende ikke har forst\u00e5et strategien. Man v\u00e6lger ikke at se de mange initiativer, vi har lavet for at forbedre rammevilk\u00e5rene, heriblandt afskaffelse af PSO-afgiften, lempelse af elafgift for forlystelser og medfinansiering af innovationsprojekter. Vi ogs\u00e5 lavet en politisk aftale om bedre planlov, som ligeledes vil hj\u00e6lpe turismen,\u201d siger Troels Lund Poulsen og fremh\u00e6ver regeringens fokus p\u00e5 branchen.<\/p>\n

\u201dDer har aldrig v\u00e6ret s\u00e5 stor opm\u00e6rksomhed om branchen, som der er nu. Jeg tror sj\u00e6ldent, der har v\u00e6ret en minister, som har prioriteret erhvervet s\u00e5 meget, som jeg g\u00f8r. Det beh\u00f8ver branchen ikke kvittere for, men jeg synes man skal notere sig, at turismeerhvervet nu i langt h\u00f8jere grad end tidligere betragtes og anerkendes som et selvst\u00e6ndigt erhverv, der har stor betydning for Danmark,\u201d siger han.<\/p>\n

Den nye turismestrategi har ogs\u00e5 m\u00f8dt kritik fra Wonderful Copenhagen og VisitAarhus, som savner fokus p\u00e5 storbyerne i strategien. De to organisationer fremh\u00e6ver, at det netop er storbyerne, der driver turismev\u00e6ksten i Danmark i disse \u00e5r.<\/p>\n

Hvad siger du til storbyernes kritik af strategien?<\/em><\/p>\n

\u201dJeg synes, det er en rituel stammedans. Regeringen har taget flere initiativer til storbyturisme, blandt andet i forhold til kinesiske turister. Men vi har i strategien taget udgangspunkt i, at K\u00f8benhavn og Aarhus gennem de senere \u00e5r har v\u00e6ret begunstiget af en markant v\u00e6kst i storbyturismen. Vi har dog ikke glemt storbyerne og arbejder for eksempel med en ny luftfartsstrategi, som skal skaffe flere flyruter til K\u00f8benhavns Lufthavn og dermed ogs\u00e5 flere turister til K\u00f8benhavn,\u201d siger Troels Lund Poulsen.<\/p>\n

Danmark er dyrt<\/strong><\/p>\n

I turismestrategien st\u00e5r det sort p\u00e5 hvidt, at \u201dDanmark er et dyrt land at holde ferie i\u201d, og at turisterne p\u00e5 en r\u00e6kke parametre er mindre tilfredse i Danmark end i vores nabolande, blandt andet hvad ang\u00e5r sammenh\u00e6ngen mellem pris og kvalitet. \u201dDer er s\u00e5ledes behov for at styrke turismeerhvervets muligheder for at levere tilstr\u00e6kkelig kvalitet for pengene til turisterne,\u201d lyder det.<\/p>\n

Hvordan hj\u00e6lper strategien til at \u00f8ge dansk turismes konkurrenceevne?<\/em><\/p>\n

\u201dVi bliver aldrig konkurrencedygtige p\u00e5 prisen sammenlignet med lande som Gr\u00e6kenland eller Spanien. Men vi skal forbedre rammevilk\u00e5rene for turisterhvervet, s\u00e5 det bliver nemmere for dem at s\u00e6nke priserne. Samtidig skal vi ogs\u00e5 udvikle nye muligheder inden for eksempelvis outdoor- og cykelturisme, hvor man godt kan give nogle oplevelser, som ikke belaster turisternes \u00f8konomi.\u201d<\/p>\n

Airbnb er velkommen<\/strong><\/p>\n

En af de m\u00e5der, som turisterne sparer penge p\u00e5, n\u00e5r de holder ferie i Danmark, er ved at leje v\u00e6relser og lejligheder privat gennem Airbnb og lignende tjenester. Men Airbnb m\u00f8der h\u00e5rd kritik fra hotelbranchen, som mener, at tjenesten skaber ulige vilk\u00e5r, og i byer som fx Berlin og Amsterdam fors\u00f8ger myndighederne at skride ind over for Airbnb med forbud og begr\u00e6nsninger.<\/p>\n

Hvad er regeringens holdning til Airbnb?<\/em><\/p>\n

\u201dMan skal v\u00e6re glad for tjenester som Airbnb, for de tager ikke noget fra andre, men er med til at g\u00f8re den samlede kage st\u00f8rre. En af grundene til, at turismen s\u00e6tter rekord i Danmark i disse \u00e5r er, at vi har f\u00e5et et mere varieret udbud. Jeg tror ikke, at Airbnb er med til at tage markedsandele fra hotellerne, for Airbnb tilbyder noget andet og tiltr\u00e6kker nogle turister, som ellers ikke ville komme til Danmark,\u201d siger Troels Lund Poulsen.<\/p>\n

\u201dMen vi er samtidig opm\u00e6rksomme p\u00e5, at der skal v\u00e6re en fair konkurrence. Der skal v\u00e6re en gr\u00e6nse for, hvor meget man m\u00e5 leje ud, uden at blive beskattet af det, og vi skal ikke skabe et nyt gr\u00e5t marked for udlejning til turister.\u201d<\/p>\n

Fem indsatsomr\u00e5der<\/strong><\/p>\n

Den nye turismestrategi indeholder en r\u00e6kke initiativer, som skal sikre udvikling og v\u00e6kst i turismen i hele Danmark. Initiativerne skal gennemf\u00f8res inden for fem strategiske indsatsomr\u00e5der:<\/p>\n