Deprecated: Required parameter $error follows optional parameter $commentdata in /customers/3/0/4/aagaardkommunikation.dk/httpd.www/wp-content/plugins/wp-spamshield/wp-spamshield.php on line 4658 Deprecated: Required parameter $notBefore follows optional parameter $keyType in /customers/3/0/4/aagaardkommunikation.dk/httpd.www/wp-content/plugins/ssl-zen/ssl_zen/lib/LEOrder.php on line 77 Deprecated: Required parameter $notAfter follows optional parameter $keyType in /customers/3/0/4/aagaardkommunikation.dk/httpd.www/wp-content/plugins/ssl-zen/ssl_zen/lib/LEOrder.php on line 77 Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /customers/3/0/4/aagaardkommunikation.dk/httpd.www/wp-content/plugins/wp-spamshield/wp-spamshield.php:4658) in /customers/3/0/4/aagaardkommunikation.dk/httpd.www/wp-includes/rest-api/class-wp-rest-server.php on line 1831 Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /customers/3/0/4/aagaardkommunikation.dk/httpd.www/wp-content/plugins/wp-spamshield/wp-spamshield.php:4658) in /customers/3/0/4/aagaardkommunikation.dk/httpd.www/wp-includes/rest-api/class-wp-rest-server.php on line 1831 Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /customers/3/0/4/aagaardkommunikation.dk/httpd.www/wp-content/plugins/wp-spamshield/wp-spamshield.php:4658) in /customers/3/0/4/aagaardkommunikation.dk/httpd.www/wp-includes/rest-api/class-wp-rest-server.php on line 1831 Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /customers/3/0/4/aagaardkommunikation.dk/httpd.www/wp-content/plugins/wp-spamshield/wp-spamshield.php:4658) in /customers/3/0/4/aagaardkommunikation.dk/httpd.www/wp-includes/rest-api/class-wp-rest-server.php on line 1831 Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /customers/3/0/4/aagaardkommunikation.dk/httpd.www/wp-content/plugins/wp-spamshield/wp-spamshield.php:4658) in /customers/3/0/4/aagaardkommunikation.dk/httpd.www/wp-includes/rest-api/class-wp-rest-server.php on line 1831 Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /customers/3/0/4/aagaardkommunikation.dk/httpd.www/wp-content/plugins/wp-spamshield/wp-spamshield.php:4658) in /customers/3/0/4/aagaardkommunikation.dk/httpd.www/wp-includes/rest-api/class-wp-rest-server.php on line 1831 Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /customers/3/0/4/aagaardkommunikation.dk/httpd.www/wp-content/plugins/wp-spamshield/wp-spamshield.php:4658) in /customers/3/0/4/aagaardkommunikation.dk/httpd.www/wp-includes/rest-api/class-wp-rest-server.php on line 1831 Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /customers/3/0/4/aagaardkommunikation.dk/httpd.www/wp-content/plugins/wp-spamshield/wp-spamshield.php:4658) in /customers/3/0/4/aagaardkommunikation.dk/httpd.www/wp-includes/rest-api/class-wp-rest-server.php on line 1831 {"id":678,"date":"2016-12-26T17:50:41","date_gmt":"2016-12-26T16:50:41","guid":{"rendered":"http:\/\/www.aagaardkommunikation.dk\/?p=678"},"modified":"2016-12-26T17:50:41","modified_gmt":"2016-12-26T16:50:41","slug":"flere-direkte-fly-til-fjerne-rejsemaal","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/www.aagaardkommunikation.dk\/flere-direkte-fly-til-fjerne-rejsemaal\/","title":{"rendered":"Flere direkte fly til fjerne rejsem\u00e5l"},"content":{"rendered":"

Nye flytyper med lavere br\u00e6ndstofforbrug giver passagerer flere muligheder for at flyve direkte til overs\u00f8iske destinationer. Udover at give en kortere rejsetid byder de nye flytyper ogs\u00e5 p\u00e5 mere komfort.<\/strong><\/p>\n

Artikel bragt i Berlingske Rejseliv<\/strong><\/p>\n

Indtil for f\u00e5 \u00e5r siden bet\u00f8d en flyrejse mellem Europa og destinationer i USA, Caribien eller Asien for de fleste passagerer en mellemlanding i en af Europas store lufthavne som London eller Paris for at skifte til et st\u00f8rre fly.<\/p>\n

S\u00e5dan er det ikke mere. De mellemstore europ\u00e6iske lufthavne f\u00e5r stadig flere langruter, s\u00e5 passagererne kan flyve direkte til fjerne feriem\u00e5l. I K\u00f8benhavns Lufthavn er antallet af direkte langruter steget fra 22 til 32 p\u00e5 fem \u00e5r, og alene sidste \u00e5r kunne lufthavnen pr\u00e6sentere fem nye interkontinentale ruter.<\/p>\n

En v\u00e6sentlig forklaring p\u00e5 den udvikling er de nye typer af fly, der g\u00e5r p\u00e5 vingerne i disse \u00e5r. De er mindre, lettere og bruger mindre br\u00e6ndstof end traditionelle langrutefly som fx Boeing 747. Dermed er det rentabelt for flyselskaberne at \u00e5bne flere direkte langruter fra Europas mellemstore lufthavne, hvor passagergrundlaget er mindre end i de store knudepunkter.<\/p>\n

Et eksempel er ruten mellem K\u00f8benhavn og St. Croix p\u00e5 De Vestindiske \u00d8er \u2013 en rute, der n\u00e6ppe ville have v\u00e6ret grundlag for med \u00e6ldre flytyper. Nu flyver Norwegian p\u00e5 ruten med en ny Boeing 787 Dreamliner med plads til 291 passagerer.<\/p>\n

\u201dDe nye flytyper \u00e6ndrer markedet markant. De er mere effektive at flyve med og har en l\u00e6ngere r\u00e6kkevidde, end man tidligere har set,\u201d siger Jacob Pedersen, aktieanalysechef i Sydbank med fokus p\u00e5 luftfart.<\/p>\n

\u201dVi har v\u00e6nnet os til at flyve direkte med lavprisselskaberne, og nu har man flytyper, der ogs\u00e5 muligg\u00f8r det p\u00e5 langruter. Det betyder, at passagererne f\u00e5r langt flere valgmuligheder,\u201d siger han.<\/p>\n

14.000 km direkte<\/strong><\/p>\n

Dreamlineren kom p\u00e5 markedet i 2011 og har siden v\u00e6ret med til at \u00e6ndre markedet for lange flyrejser over hele verden. Den bruger omkring 20 procent mindre br\u00e6ndstof end \u00e6ldre fly af samme st\u00f8rrelse, og kan flyve cirka 14.000 km nonstop. Det er l\u00e6ngere end afstanden fra K\u00f8benhavn til Perth i Australien.<\/p>\n

Der er allerede n\u00e6sten 400 Dreamliners p\u00e5 vingerne rundt om i verden. En af kunderne er Norwegian, som har ni Dreamliner-fly i drift og om fem \u00e5r vil have 38 stk. i sin fl\u00e5de.<\/p>\n

Dreamlineren har gjort det muligt for Norwegian at \u00e5bne en r\u00e6kke nye langruter fra lufthavne i Skandinavien. Alene fra K\u00f8benhavn flyver selskabet nu direkte til Bangkok, Fort Lauderdale, New York, Puerto Rico, St. Croix, Los Angeles, San Francisco, Las Vegas og Boston (fra 12. maj).<\/p>\n

Selskaber som Qatar Airways og Air Canada benytter ogs\u00e5 B787-flyet p\u00e5 langruter fra K\u00f8benhavn, og fra n\u00e6ste vinter vil Star Tours g\u00e6ster flyve til b\u00e5de Thailand, Mexico og Mauritius med Dreamliner-flyet.<\/p>\n

Airbus mod Boeing<\/strong><\/p>\n

Mens Dreamlineren erobrer verden, er flyselskaberne p\u00e5 vej med andre nye flytyper, der kan f\u00f8re til endnu flere langruter fra mellemstore lufthavne i Europa. Airbus har allerede introduceret A350XWB, der ses som en direkte konkurrent til Dreamlineren.<\/p>\n

SAS har bestilt otte styk af det nye fly, som if\u00f8lge selskabet bruger op til 30 procent mindre br\u00e6ndstof end de eksisterende Airbus A330 og A340. SAS f\u00e5r det f\u00f8rste eksemplar af A350eren leveret i 2018, mens Finnair som det f\u00f8rste europ\u00e6iske selskab tog flyet i brug sidste \u00e5r og nu bruger det p\u00e5 sine ruter til Asien.<\/p>\n

B\u00e5de Dreamlineren og A350eren er s\u00e5kaldte wide-body fly, som har plads til to midtergange ligesom klassiske langrutefly. Men flyfabrikkerne ser nu ogs\u00e5 et marked for s\u00e6rlige langdistanceudgaver af mindre flytyper med kun en midtergang.<\/p>\n

Boeing er i \u00f8jeblikket ved at pr\u00f8veflyve det nye B737 MAX, som skal v\u00e6re klar til levering n\u00e6ste \u00e5r. Det bygger p\u00e5 et af verdens mest brugte mellemdistancefly, men har i MAX-udgaven en l\u00e6ngere r\u00e6kkevidde.<\/p>\n

Norwegian har v\u00e6ret p\u00e5 storindk\u00f8b hos Boeing og bestilt 100 eksemplarer af flyet. Det skal blandt andet bruges p\u00e5 selskabets ruter fra Storbritannien til USA, og Norwegians topchef Bj\u00f8rn Kjos har ogs\u00e5 sagt, at selskabet vil \u00e5bne en ny rute fra Aalborg direkte til New York, n\u00e5r man f\u00e5r de f\u00f8rste eksemplarer af flyet n\u00e6ste \u00e5r.<\/p>\n

\u201dDet kan sagtens blive virkeligheden for de ferierejsende, at de ogs\u00e5 f\u00e5r et udvalg af langruter fra lufthavne i provinsen. Jeg er ikke i tvivl om, at Norwegian vil fors\u00f8ge det. S\u00e5 m\u00e5 vi se, om det kan b\u00e6re,\u201d siger Jacob Pedersen fra Sydbank.<\/p>\n

Airbus modsvar til B737 MAX er en ny langdistanceudgave af det popul\u00e6re A321-fly. Den nye A321LR (Long Range) skulle komme p\u00e5 markedet i 2019 og f\u00e5r if\u00f8lge selskabet en l\u00e6ngere r\u00e6kkevidde end noget andet fly i den st\u00f8rrelse.<\/p>\n

Bedre komfort<\/strong><\/p>\n

De nye flytyper giver ikke alene passagererne nye direkte flyruter. De er ogs\u00e5 sp\u00e6kket med ny teknologi og finesser, som kan g\u00f8re de lange flyrejser mere behagelige.<\/p>\n

Boeings Dreamliner har fx ekstra store vinduer, s\u00e5 der kommer mere dagslys ind i kabinen, og i stedet for det klassiske plastgardin kan man justere lysindfaldet elektronisk. Samtidig kan bes\u00e6tningen skabe forskellige stemninger i kabinen ved hj\u00e6lp af intelligent LED-lys i utallige farvenuancer.<\/p>\n

En anden nyskabelse er lufttrykket i kabinen. I Dreamlineren svarer det til lufttrykket i 1.800 meters h\u00f8jde frem for de 2.400 meter, som er standarden i \u00e6ldre flytyper. Sammen med flyets avancerede klimaanl\u00e6g skulle det give passagererne mindre jetlag efter de lange flyrejser.<\/p>\n

Airbus\u2019 A350-fly har en r\u00e6kke tilsvarende features, heriblandt store panoramavinduer. Samtidig er kabinen 13 cm bredere end i Dreamlineren og if\u00f8lge Airbus s\u00e5 st\u00f8jsvag, at passagererne kan h\u00f8re hinanden, selv hvis de hvisker.<\/p>\n

Bredere s\u00e6der, mere benplads og bedre underholdningssystemer er nogle af de andre fordele, man kan opleve som passager i de nye flytyper. Men det afh\u00e6nger helt af hvilke selskaber, man flyver med, og p\u00e5 hvilken klasse om bord.<\/p>\n

GRAFIK:<\/strong><\/p>\n

Fire nye flytyper til lange ruter<\/strong><\/p>\n

Boeing 787-9 \u2019Dreamliner\u2019<\/strong><\/p>\n